keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Bariloche

Holaa!

Täällä alkaa kesä alkaan pikkuhiljaa ja enää vähä yli kuukausi koulua!!
Mutta niin asiaan, tässä joitain kuvia viimesimmästä matkasta, kun käytiin hostperheen ja 3 muun perheen kanssa lomalla Barilochella. Barilochella on sen pienen kaupunkialueen lisäks tosi iso kansallispuisto (käsittääkseni kymmeniä kilometrejä), jossa on tosi paljon nähtävää ja paljonpaljon metsää, vuoristoa ja villieläimiä.

Let's start ..
Matka alko torstaina aamusta ja voitte kuvitella miltä musta tuntuu herätä 5-puol6 aikaan aamulla, ei kovin hyvältä. No kuitenkin lähettiin matkaan siinä puol8 jälkeen ja seuraavat 7 tuntia kuluki sitten tekemättä mitään tai joko nukuttua. Alkumatkasta vielä pystykin nukkuun, mut loppumatkasta kattelin maisemia ja näin villihevosiaki! Illalla käytiin Barilochella kaupassa ja ajettiin leirintäalueelle kansallispuistoalueelle, laitettiin mökkeihin patterit päälle ja alettiin tekeen iltaruokaa.

Seuraavana päivänä ohjelmassa oli "vaellus" 3km vuoristojen välissä sijaitseville putouksille ja takas samat 3km. Siinä nyt vierähtiki aikalailla koko päivä ku käveltiin koko porukan voimin edestakas ja nautittiin hiukopalaa vesiputouksilla. Oli kyl ihan sairaan mahtava paikka ja mä nautin luonnossa kulkemisesta muutenki nii osu ihan nappiin! :) Tuli ihan suomifiiliski ku näki mäntyjä ja kuusia, vaikka ne oliki jollaintavalla vähän erilaisia.

hostperhe <3

pikkusiskot <3
koko matkaseura koossa :)

Illalla minä ja 3muuta tyttöö tehtiin pitsaa koko porukalle ja mua edelleenki hämmästyttää näiden leipomistavat. Kaikki ainesosat yleensä vaan kaadetaan pöydälle ja siitä aletaan sitten leipoon ja sekotteleen aineita paremmin. Ilta suju sit rupatellessa (tai no enemmänki kuunnellessa), nauraessa ja syödessä ja siinä 12 aikoihin illalla mentiin kämppiin ja nukkuun. Meil oli siis 2 mökkiä, joissa oli aina muutama huone ja nukuttiin ns. leirikeskuksessa.

Lauantaina herättiin aikasin aamusta ja 10 aikaan suunnattiin autoilla ~20km vuoristoteitä.. Ei siinä menny ku muutama tunti pelkässä autossa istumisessa ja kerkes jo monesti muutaman kerran miettiinki et nii kauan tässä matkassa vielä oikein menee. No kuitenkin, loppujenlopuks saavuttiin kohteeseen, Cerro Tronadorille eli yhen vuoren luokse, jossa oli siistit maisemat mihin ikinä kattokaan. Näin myös mustaa jäätä! Kuulostaa tosi epäuskottavalta(ainaki mun mielestä), mutta johtu jonkun tulivuoren purkauksen aihettamasta laavasta. Ja koska oltiin niin korkeella nii se ei oo vielä sulanut loppuun. Illasta ajeltiin takas toi sama matka, ja vaan oltiin. Ite käppäilin pihalla ja katoin ku miehet paisto lihaa nuotiolla.

Sunnuntain, se viimenenpäivä pakattiin tavarat kasaan ja ajettiin kaupunkiin. Oltiin "aamupalalla" yhessä suhkaapuodissa ja sen jälkeen ostettiin muutama kassillinen suklaata, koska Barilochella on kuulemma argentiinan parhaat suklaat. Oli ne konvehdit iha maittavia, muttei ei tällei vaihtarin kukkarolle.. (Ostin siis ite vaan 5 pientä konvehtia ja maksoin niistä euroissa ~4e) Mutta mulla on maailman ihanin hostmummo ja se anto mulle kunno rasiallisen suklaata matkalla. <3
Matkalla käytiin host-isän siskolla syömässä juhla-ateria, koska täällä vietettiin äitienpäivää. Sain toistakertaa mun vaihdon aikana syödä kalaa, ai että!

Mulla on enää viikko jäljellä ja lähen rotarimatkalle vaihtareiden kanssa. Aiotaan kiertää Patagonia aikalailla ympäri ja vieraillaan matkalla Chilessäki. Suunnitelmassa on ainaki käydä Argentiinan eteläpäässä jäätiköllä ja nään vihdoin niitä pingviinejä!

Koulussaki menee hyvin ja sain ekasta kunnon matikankokeesta 9!! Puhun nykyään myös enemmän espanjaa, ja jossen nii ainaki ymmärrän koko ajan enemmän ja oon lähentyny kavereittenki kans paremmin :) just sovittiin et tehää perjantaina jotain porukalla!

JA jos joku ei oo huomannu nii en käytä mun suominumeroo ennenku palaan Suomeen, eli siis pyytäkää mun argentiinanumero jos haluutte.